Frakt- & köpvillkor

Fraktvillkor

Fraktkostnad

Vår fraktkostnad är 38 kr oavsett vikt, inom Sverige. Fri frakt för alla beställningar över 490 kr.

Försändelser upp till 2 kg med skickas Postnord Varubrev Klimatekonomiskt. Tyngre försändelser, över 2 kg, skickar vi med DHL Servicepoint.

Leveranstid

Vi skickar postpaket senast dagen efter din beställning. Leveranstiden för Varubrev är normalt 1–2 dagar. DHL hämtar paket hos oss på tisdagar och torsdagar, leveransen når din Servicepoint dagen därpå.

För miljöns skull återanvänder vi postemballage så ofta som möjligt.

Det går också bra att hämta ditt te hos oss i Österunda (två mil norr om Enköping) efter överenskommelse.

Frakt & leverans av te till Åland, Norge, Danmark och Finland

Vi kan leverera te till hela Europa. Vi skickar med Postnord eller UPS. I webbutiken kan inte denna fraktkostnad räknas ut, kontakta oss och berätta vad du är intresserad av så får du veta exakt pris.

Varor till Åland säljes momsfritt.

Även till Norge är varorna momsfria, tulldeklaration bifogas. Norsk moms och ev. tull betalas vid uthämtningen. Om varuvärdet + frakten är lägre än 350 NOK blir det moms- och tullfritt.

Till Danmark och Finland, liksom övriga EU, säljes varorna med svensk moms. Till företag är försäljningen momsfri med ett giltigt VAT-nummer.

Köpvillkor

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Moms på livsmedel är 12%, på andra varor 25% medan vintage (tekannor & tekoppar) är momsfria. Fraktens momssats baseras på vilka varor som skickas (fraktmomsen ärver varans moms). Samtliga priser gäller (om inte annat anges) för leverans i Sverige. Kontakta oss för leverans till annat land.

Vi säljer inte till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillstånd.

Kortbetalning med Braintree

Med Braintree betalar du med alla de vanliga konto- och kreditkorten direkt på vår sida. Formuläret är krypterat. Dina kortuppgifter sparas aldrig på vår server, utan överförs direkt till betalningsförmedlaren via en SSL-krypterad förbindelse. Vi uppfyller Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS).

Betalning med Swish

Swish logo För att betala med Swish behöver du ha appen Swish på din telefon (Android, iPhone). Du swishar helt enkelt till nummer 123 545 51 34 eller scannar koden nedan efter att du lagt din beställning.

Betalning med Payson

Kortbetalning & internetbetalning hos PaysonBetalning hanteras av Payson. Du kan betala mot faktura aller med kort eller med banköverföring (Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea).

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave, en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Paysonfaktura

Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr.

För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag.

Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Gothia Financial Group AB.

Fraktkostnad

Vi tillämpar 38 kr fraktkostnad på beställningar under 450 kr. Fri frakt på köp över 450 kr.

Ej uthämtade paket

För ej uthämtade paket debiteras verklig fraktkostnad –minst 38 kr – samt en expeditionsavgift på 150 kr.

Garanti

Vi garanterar teets kvalitet fram till det bäst före-datum som anges på förpackningen, förutsatt att teet förvarats i sluten förpackning samt torrt och svalt.

Ångerrätt

Din ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller under 14 dagar. 
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

Ångerrätten gäller oöppnade förpackningar.

Leveranstid

Normalt skickas varan från oss samma dag som du beställer (vid beställning före kl 12, under 2 kg). Leveranstiden efter det är normalt 1–2 dagar.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaka varan till oss.

Återbetalningsskyldighet: 
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.

Försenad betalning

Vid försenad betalning förbehåller vi oss rätten att ta ut påminnelseavgift 50 kr + förseningsränta 12%. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso.

För info om cookies/kakor och hantering av personuppgifter, se vår Integritetspolicy.

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns på EU-kommissionens webb: http://ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverket: www.konsumentverket.se.

Juletid! Under veckan före jul skickar vi med Varubrev 1 klass, enligt PostNord är sista dag att skicka 21 december. Avvisa